X

درمورد رشد موهایتان بیشتر بخوانید

درمورد رشد موهایتان بیشتر بخوانید

 

رشد طبیعى مو
رشد مو در دو مرحله اتفاق مى‌افتد که شامل یک مرحله رشد به‌مدت ۲ تا ۶ سال و یک مرحلهٔ استراحت به ‌مدت ۲ تا ۳ ماه است. بعد از این مراحل مو مى‌ریزد و مرحلهٔ جدیدى آغاز مى‌شود. در هر زمان مشخص حدود ۱۵ درصد موها در مرحله استراحت هستند، بنابراین از میان ۱۰۰ هزار (یا بیشتر) رشتهٔ موى روى سر، ۷۰ تا ۱۰۰ رشتهٔ آن در روز مى‌ریزد. با افزایش سن میزان رشد بسیارى از ریشه‌هاى مو شروع به کاهش مى‌کند و عملکرد برخى از آنها به‌کلى متوقف مى‌شود. در حدود سن ۲۵ سالگى موهاى اکثر افراد شروع به کم‌پشت شدن و خط مو شروع به عقب‌نشینى مى‌کند. این روند ادامه مى‌یابد به‌طورى که در حوالى سن ۶۵ سالگى حدود ۶۵ درصد افراد به‌طور قابل توجهى موى خود را از دست مى‌دهند.

 

درمورد رشد موهایتان بیشتر بخوانید

شورهٔ سر

ذرات کوچک سفیدى که ممکن است روى شانه‌هاى شما بریزد و روى لباس رنگى تیره شبیه دانه‌هاى برف به‌نظر آید، صرفاً ذرات کوچک پوست مردهٔ سر هستند. شایع‌ترین علت این عارضه، التهاب پوستى سبورئیک (به مبحث التهاب پوستى سبورئیک مراجعه کنید)، خفیف است. شورهٔ سر یک عارضهٔ وخیم نیست ولى اکثر مردم آن را ناخوشایند مى‌دانند.

 رشد مو به سمت داخل

موهائى که به سمت داخل رشد مى‌کنند، داراى نام جالب پزشکى ‘التهاب کاذب ریشهٔ موى ریش’ هستند. درمورد رشد موهایتان بیشتر بخوانید این عارضه در مردان سیاه‌پوست و سایر افرادى که داراى موى خشن و مجعد هستند، شایع‌تر است. نوک این موهاى خشن قبل از رسیدن به سطح در پوست نفوذ مى‌کند و یا اینکه به سمت عقب پیچ مى‌خورند و پوست را سوراخ و یک جوش کوچک چرکى ایجاد مى‌کنند. این واکنش بیشتر یک واکنش نسبت به جسم خارجى است تا یک عفونت. با این حال این عارضه محرک است و تراشیدن ریش را دشوار و دردناک مى‌کند.

بهترین درمان بلند کردن ریش است، زیرا موهاى تازه تراشیده شده باعث بروز این مشکل مى‌شوند. براى افرادى که این‌کار غیرقابل قبول است، استفاده از موچین احتمالاً رایج‌ترین راه‌حل است. تیغ‌هاى مخصوصى در دسترس است که به‌کار بردن آنها نتایج متفاوتى داشته است. فرآورده‌هاى متعددى ممکن است مورد آزمایش قرار گیرند. مواد موبر ممکن است هر ۲ تا ۳ روز به‌کار روند. اگرچه بسیارى از این مواد تحریک‌کننده هستند. ترتینوئین (رتین A) گاهى مؤثر است. مصرف این ماده باید به‌صورت یک روز در میان شروع شود، درمورد رشد موهایتان بیشتر بخوانید زیرا تحریک‌کننده است. مصرف یک داروى بدون نسخه به نام پراکسید بنزوئیل ۱۰ درصد ممکن است مفید باشد.

بسیارى از افرادى که داراى موهاى نرم هستند، دچار عارضهٔ بدون علامت رشد مو به سمت داخل در نواحى‌اى که به‌طور مکرر توسط لباس سائیده مى‌شوند (به‌ویژه در کفل‌ها، زانوها، ران‌ها) مى‌گردند. این عارضه به‌صورت جوش‌هاى چرکى کوچک که در مرکز آن موى پوشیده شده توسط لایهٔ نازکى از پوست قرار دارد، ظاهر مى‌شود. بروز این ضایعات را مى‌توان به میزان زیادى با تمیز کردن شدید این نواحى با یک لیف حمام زبر که نوک موها را بلند مى‌کند و آنها را آزاد مى‌سازد، کاهش داد.

 نشانگان موى غیرقابل شانه شدن

من قصد پرداختن مشروح به این موضوع را ندارم. در برخى از افراد به‌طور نادر نقصى در ساقهٔ مو باعث مى‌شود که موها به‌طور نامرتب و در جهت‌هاى مختلف قرار گیرند به‌طورى که شانه کردن معمولى آنها غیرممکن شود. به‌دلیل آنکه این عارضه ارثى است، درمانى غیر از کوتاه کردن موها یا پیدا کردن یک آرایشگر ماهر وجود ندارد. در واقع ظاهر این افراد در صورتى‌که مطلوب شما باشد، شبیه افراد پانکى است.

موى بیش از اندازه

موى بیش از اندازهٔ بدن یا هیرزوتیسم اغلب یک مشکل خانوادگى است و در میان مردم ناحیهٔ مدیترانه شایع است. درمورد رشد موهایتان بیشتر بخوانید موى بیش از اندازه در زنان جوان و کودکان ممکن است نشانهٔ اختلال غدد درون‌ریز باشد که تنها پزشک قادر به تشخیص آن است. علت این عارضه در میان زنان مسن‌تر فراوانى بیش از اندازهٔ هورمون‌هاى مردانه (آندروژن‌ها) است. با کاهش میزان استروژن زنان در اثر افزایش سن، آندروژن‌ها ممکن است خود را به‌صورت پرموئى ناخواسته نشان دهند. براى آگاهى از روش‌هاى درمانى به مطلب زیر درمورد رشد موهایتان بیشتر بخوانید توجه کنید.

درمان موى بیش از اندازهٔ بدن

– به‌کار بردن موچین براى موهائى که گاهى در حوالى صورت، گوش‌ها و چانه ظاهر مى‌شوند، قابل قبول است. این موها بعد از ۴ تا ۶ هفته دوباره ظاهر مى‌شوند.

– تراشیدن مو برخلاف تصورات واهى عامه، موها را خشن‌تر و ضخیم‌تر نمى‌کند و باعث تسریع رشد آنها نمى‌شود. ولى همان‌طور که اکثر مردان مى‌دانند، این کار باید به‌طور مکرر مثلاً هر ۲ تا ۳ روز براى موهاى پا انجام شود.

– مومک انداختن یک روش مطلوب براى زدودن موها است و ۶ تا ۸ هفته دوام دارد. این روش تا حدودى دردناک است و ابتدا باید توسط یک شخص باتجربه انجام شود.

در صورتى‌که موهاى شما ظریف است، بى‌رنگ کردن آن روش پرهزینه‌اى نیست و ۶ تا ۸ هفته نیز دوام دارد. مانند هر فرآوردهٔ جدیدى که روى صورت به‌کار مى‌رود، مقدار کمى از این رنگ یا ماده رنگبر را در یک نقطه از پوست به‌طور آزمایشى به‌کار برید تا از عدم حساسیت خود به این مواد شیمیائى مطمئن شوید.

– مواد شیمیائى موبر از راه تجزیه مو درست زیر سطح پوست عمل مى‌کنند. موها ظرف ۱ تا ۲ هفته مجدداً ظاهر مى‌شوند. درمورد رشد موهایتان بیشتر بخوانید در این مورد نیز قبل از مصرف این مواد را روى نقطه‌اى از پوست آزمایش کنید. دستگاه‌هاى موبر برقى موها را مى‌گیرند و آنها را مى‌کَنند. این روش ممکن است دردناک باشد. رشد مجدد موها مشابه روش کَندن مو با موچین (حدود ۴ تا ۶ هفته) است.

– تنها روش مطمئن زدودن مو، از بین بردن ریشه آن با روش تجزیهٔ الکتریکى است. این روش خسته‌کننده و پرهزینه است. قبل از انتخاب، صلاحیت متخصص روش تجزیهٔ الکتریکى را بررسى کنید، افراد آموزش ندیده ممکن است باعث آسیب دائمى پوست شوند. در صورتى‌که تجزیهٔ الکتریکى به‌طور صحیح انجام نشود، امکان رشد مجدد موها نیز وجود دارد.

ادمین:
Related Post