X

بهداشت فردی را رعایت کنید

بهداشت فردی را رعایت کنید
الف. پوست
۱. رنگین کمان بخورید

هر چه رنگ میوه‌ها و سبزی‌های مصرفی‌تان روشن‌تر و متنوع‌تر باشند – زرد، سبز، ارغوانی، و قرمز – میزان آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن‌ها که می‌توانند چین و چروک‌ها را از بین ببرند، بیش‌تر خواهد بود. نتایج مطالعه‌ای در دانشگاه سنت‌اندروز نشان داد، بهداشت فردی را رعایت کنید زنانی که سبزی‌های زرد و نارنجی ‌رنگ بیش‌تری مصرف می‌کردند، دارای پوستی با ظاهر سالم‌تر، و به طور کلی جذاب‌تر بودند!
۲. در هفته دو بار رابطه‌ی جنسی داشته باشید

بر اساس نتایج مطالعه‌ای در بیمارستان سلطنتی ادینبورگ، زوج‌هایی با زندگی جنسی بهداشت فردی را رعایت کنید سالم‌تر (با برقراری هفته‌ای دو تا سه بار رابطه‌ی جنسی) تا هفت سال جوان‌تر به نظر می‌آیند. این مسئله احتمالا به این خاطر است که رابطه‌ی جنسی استرس را کاهش می‌دهد و باعث بهبود خواب شبانه می‌شود.

 

بهداشت فردی را رعایت کنید

۳. برای سلامتی و بهداشت فردی عادت کنید به پشت بخوابید

بر اساس یافته‌های آکادمی پوست‌شناسی آمریکا، خوابیدن به دو طرف یابهداشت فردی را رعایت کنید  به صورت دمر – به شکلی که صورت‌تان با فشار روی بالش بچسبد – به ایجاد خطوطی روی صورت منجر می‌شود که به “‌خطوط خواب‌”‌ معروف‌اند؛ چین و چروک‌هایی که فشار بالش روی صورت به وجود می‌آورد، ممکن است برای همیشه روی صورت‌تان بمانند. متخصصان پوست توصیه می‌کنند،‌ برای کاهش ایجاد چین و چروک به صورت طاق باز بخوابید.
ب. چشم‌ها
۴. عینک آفتابی بزنید – حتی در زمستان

پروفسور دن رینستاین، جراح و متخصص چشم، هشدار می‌دهد: بهداشت فردی را رعایت کنید “‌هر چه بیش‌تر در طول زندگی‌تان در معرض اشعه‌های فرابنفش (UV) خورشید قرار بگیرید، خطر ایجاد آسیب غیر قابل بازگشت به شبکیه‌ی چشم‌تان بیش‌تر می‌شود؛ این مسئله می‌تواند با افزایش سن به ایجاد مشکلات بینایی از قبیل آب مروارید و تباهی لکه‌ی زرد ناشی از کهولت سن منجر شود.‌”

وی ادامه می‌دهد: “‌بنابراین هر گاه در فضاهای باز به سر می‌برید بهداشت فردی را رعایت کنید حتما از عینک‌های آفتابی استفاده کنید؛ این توصیه را حتی در ماه‌های زمستانی یا روزهای ابری نیز رعایت کنید، زیرا در این گونه شرایط نیز هم‌چنان اشعه‌ی فرابنفش (UV) وجود دارد.‌”
۵. هر روز ورزش چشم انجام دهید

روش ساده‌ی زیر می‌تواند باعث ورزش دادن و تمرین ماهیچه‌های چشم‌ها بهداشت فردی را رعایت کنید و کمک به کاهش سردردهای تنشی و خستگی چشم ناشی از خیره شدن‌های طولانی به صفحه‌ی نمایشگر در طول روز شود و در نتیجه منجر به سلامتی و بهداشت فردی شما شود.

پ. دندان‌ها
۶. چای سبز بنوشید

به گفته‌ی دکتر اوچنا اکیه، دندان‌پزشک محبوب و سرشناس در بهداشت فردی را رعایت کنید مرکز دندان‌پزشکی لبخند لندن، “‌پژوهشگران دریافته‌اند نوشیدن روزانه‌ی چای سبز ممکن است با مبارزه علیه جرم‌های باکتریایی دندان، به حفظ سلامتی دندان‌ها و لثه‌های‌تان کمک ‌کند.‌”
۷. هر یک روز در میان از نخ دندان استفاده کنید

اگر احساس می‌کنید استفاده‌ی روزانه‌ از نخ دندان کار دشواری است،بهداشت فردی را رعایت کنید حتما با شنیدن این خبر خوشحال می‌شوید که استفاده‌ی روزانه از نخ دندان آن‌چنان هم ضروری نیست.

دکتر اوکیه در این مورد می‌گوید: “استفاده‌ی یک روز بهداشت فردی را رعایت کنید در میان از نخ دندان نیز کافی است. نکته‌ی کلیدی این است که عادت انجام مرتب این کار در شما شکل بگیرد؛ و از این طریق، از ایجاد مشکل برای سلامت دندان‌ها جلوگیری کنید.‌”

تنها دندان‌ها نیستند که از مزایا استفاده از نخ دندان بهره‌مند می‌شوند، بلکه این کار خطر ابتلا به بیماری‌های لثه را نیز در شما کاهش می‌دهد. در ۱۰ سال اخیر، بهداشت فردی را رعایت کنید

دانشمندان به رابطه‌ی مستقیم میان مشکلات و بیماری‌های لثه بهداشت فردی را رعایت کنید با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های دیگری نظیر بیماری قلبی، دیابت، و سرطان پی برده‌اند.
ت. بینی
۸. داروهای ضد احتقان را فراموش کنید

داروهای ضد احتقان را کنار بگذارید؛ و در عوض، این درمان خانگی را امتحان کنید تا فشار سینوس‌ها و گرفتگی بینی‌تان را کاهش دهید.

متناوبا با زبان‌تان به سقف دهان فشار بیاورید (یعنی یک لحظه فشار بیاورید بهداشت فردی را رعایت کنید و سپس رها کنید، و این کار را تکرار نمایید)،‌ سپس با یک انگشت بین ابروهای‌تان را فشار دهید. به گفته‌ی پروفسور لیزا دی‌استفانو، این کار استخوان خیش بهداشت فردی را رعایت کنید را که از مجاری بینی تا دهان کشیده شده است، به عقب و جلو حرکت می‌دهد و به باز شدن گرفتگی بینی‌تان کمک می‌کند. با این کار پس از تنها ۲۰ ثانیه، احساس خواهید کرد سینوس‌های‌تان باز شده‌اند و  و در نتیجه منجر به سلامتی و بهداشت فردی شما شود.
ث. پاها
۹. از توپ درمانی استفاده کنید

کریس هیرونز، درمانگر ورزشی، در این مورد می‌گوید: “قرار دادن و چرخاندن بهداشت فردی را رعایت کنید پاها بر روی یک توپ تنیس می‌تواند تقریبا به اندازه‌ی ماساژ درمانی ‌برای تقویت گردش خون در پاها و تسکین گرفتگی یا درد ماهیچه‌های پا مفید باشد. بهداشت فردی را رعایت کنید برای افزایش شدت کشش در این حرکت ورزشی، به جای توپ تنیس می‌توانید از توپ گلف استفاده کنید و به جای انجام این حرکت در حالت نشسته، می‌توانید روی توپ بایستید و به انجام این تمرین مفید بپردازید.‌” وی ادامه می‌دهد: “‌انجام روزانه‌ی این کار می‌تواند به تسکین بیماری پلانتار فاسیا، مشکل التهابی رایج و به شدت دردناک در ناحیه‌ی کف پاها، کمک کند.‌”
ج. گوش‌ها
۱۰. رژیم صدا بگیرید

با افزایش سن، استهلاک اندام شنوایی باعث ایجاد آسیب به اعصابی می‌شود بهداشت فردی را رعایت کنید که پیام‌های صوتی را از گوش داخلی به مغز می‌رسانند؛ و این آسیب باعث از دست رفتن قوه‌ی شنوایی می‌شود. با وجود این، اگر عادت کنیم صداهای زندگی‌مان را کم کنیم، قادر خواهیم بود میزان این آسیب‌ها را نیز کاهش دهیم. استفاده از هدفون‌ها را به یک ساعت در روز محدود کنید، و به جای استفاده از هدفون‌های کوچکِ تو گوشی بهتر است از هدفون‌های بزرگِ رو گوشی با قابلیت حذف صداهای محیطی استفاده کنید؛ زیرا این هدفون‌ها با حذف صداهای محیط اطراف کمک می‌کنند بتوانید با صدایی کم‌تر به آهنگ‌ها یا فایل‌های صوتی‌تان گوش دهید؛ و از این طریق خطرشان برای سلامت شنوایی‌تان کم‌تر بهداشت فردی را رعایت کنید خواهد بود. هم‌چنین لازم است صدای تلویزیون یا رادیو را نیز کم‌تر کنید (به سرعت به این صدای کم عادت خواهید کرد) و در مکان‌هایی مانند کنسرت‌ها از گوش بند استفاده نمایید.
چ. مغز
۱۱. دریایی شوید

پژوهشگران دریافته‌اند فقط هفته‌ای یک وعده شام حاوی ماهی‌های چرب نظیر سالمون یا خال ‌خالی که غنی از اسیدهای چرب امگا-۳  هستند، می‌تواند سرعت فرایند کوچک شدن مغز را که مسئول زوال عقل در دوران پیری است، کاهش دهد به سلامتی و بهداشت فردی شما کمک کند.
۱۲. دوستان‌تان را در اطراف‌تان نگه دارید

بر اساس یافته‌های اخیر در مطالعه‌ای در کشور استرالیا بر روی آدم‌های صد ساله، بهداشت فردی را رعایت کنید برقراری و حفظ دوستی‌های با کیفیت یکی از رازهای کلیدی برای صد ساله شدن است. دانشمندان معتقدند دوستان با فراهم‌ کردن حمایت‌های عاطفی،‌کمک به غلبه بر استرس، و افزایش تولید هورمون‌های شیمیایی شادی بخش نظیر دوپامین و اکسی توسین باعث تقویت رشد مغز و مبارزه علیه پیری می‌شوند.
۱۳. هر روز به دو سیب معتاد شوید

این اعتیاد به سلامتی و بهداشت فردی شما کمک خوبی می کند. بهداشت فردی را رعایت کنید طبق نتایج مطالعه‌ای که اخیرا در نشریه‌ی بیماری آلزایمر منتشر شد، مصرف سیب، به ویژه نوشیدن آب سیب، به حفظ جوانی مغزتان کمک می‌کند. پژوهشگران دریافتند تنها نوشیدن روزی دو لیوان آب سیب تشکیل پلاک‌های چسبنده را در مغز افراد مبتلا به زوال عقل کاهش می‌دهد.
۱۴. جدول حل کنید

متخصصان ادعا می‌کنند انجام سرگرمی‌های فکری نظیر حل جدول سودوکو و جدول کلمات متقاطع می‌تواند به حفظ قدرت و چابکی مغزتان کمک کند. و به گفته‌ی دکتر گری اسمال، نویسنده‌ی کتاب “‌کتاب مقدسی درباره‌ی طول عمر‌”‌، انجام روزانه یک بازی فکری، فقط ظرف مدت سه ماه می‌تواند به یادآوری خاطرات بیش‌تری از دوران کودکی‌تان کمک کند.
ح. قلب
۱۵. یک ساعت زودتر به تخت‌ خواب بروید

نتایج مطالعه‌ای که اخیرا در مدرسه‌ی کسب و کار هاروارد به عمل آمد،‌ بهداشت فردی را رعایت کنید نشان داد چنان‌چه آدم‌هایی که به صورت معمول شب‌ها هفت ساعت یا کم‌تر از هفت ساعت می‌خوابند، فقط یک ساعت زودتر به تخت خواب بروند، فشار خون‌شان به اندازه‌ی قابل توجهی کاهش می‌یابد، و خطر سکته‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی در آن‌ها کم‌تر می‌شود.
۱۶. ازدواج کنید

بر اساس نتایج مطالعه‌ای در ۲۰۰۹، احتمال مرگ مردان متاهل به دلیل بیماری قلبی تا سه برابر کم‌تر از مردانی است که هرگز تن به ازدواج ندادند؛ این در حالی است که ازدواج می‌تواند خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را در زنان نیز به نصف کاهش دهد.
خ. اندام‌های جنسی
۱۷. استرس را از بین ببرید

به گفته‌ی مایکل دولی، مشاور و متخصص بیماری‌های زنان: “‌استرس بهداشت فردی را رعایت کنید می‌تواند بر دوره‌ی قاعدگی زنان تاثیر منفی شدیدی داشته باشد و باعث کاهش قدرت باروری زنان شود.‌ و استرس هم‌چنین می‌تواند سرعت تولید اسپرم و میل جنسی را در مردان کاهش دهد.‌” دکتر دولی برای مقابله با استرس توصیه می‌کند ۱۰ دقیقه در روز به کارهایی مشغول شوید که باعث آرامش‌تان می‌شوند؛ مثلا آهنگ گوش دهید، مطالعه کنید، یا فیلم و برنامه‌ی تلویزیونی مورد علاقه‌تان را تماشا کنید.
۱۸. برای بهره مندی از سلامتی و بهداشت فردی شیر بخورید

بر اساس یافته‌های مطالعه‌ای در دانشگاه هاروارد، نوشیدن فقط یک وعده شیر پر چرب در روز می‌تواند خطر ناباروری در زنان را تا چهار برابر کاهش دهد. برخی معتقدند چربی موجود در محصولات لبنی به بهبود کارکرد تخمدان کمک می‌کند. برای آن‌که بتوانید به آسانی سهمیه‌ی روزانه‌ی مصرف لبنیات‌تان را افزایش دهید، کافی است به همراه صبحانه یک لیوان شیر بنوشید، و در طول روز یک کاسه ماست یا یک تکه پنیر میل بفرمایید.
۱۹. پیش‌بند‌تان را به تن کنید

بر اساس نتایج پژوهش‌های اخیر در دانشگاه کارولینای شمالی، میزان موفقیت لقاح مصنوعی در زنانی که کارهای خانه انجام می‌دهند، و به باغبانی یا دیگر فعالیت‌های بهداشت فردی را رعایت کنید روزانه‌ی نسبتا سبک مشغول هستند تا سه برابر بیش‌تر از زنانی است که غالب روز را روی صندلی سپری می‌کنند. به گفته‌ی دانشمندان حاضر از این مطالعه، فعالیت بدنی از تولید بیش از اندازه‌ی انسولین در بدن پیشگیری می‌کند؛ لازم به ذکر است، تولید بیش از اندازه‌ی انسولین در بدن برای رشد تخمک‌های سالم مضر است.
د. ران‌ها و ساق‌های پا
۲۰. تمرینات تعادلی انجام دهید

کریس هیرونز، درمانگر ورزشی توصیه می‌کند: “‌برای داشتن پاهای قوی و انعطاف‌پذیر، هر روز صبح تا آن‌جا که می‌توانید روی یک پا بایستید. این حرکت ورزشی ساده به تقویت ماهیچه‌های پای‌تان کمک می‌کند و توانایی پاهای‌تان را برای درست راه رفتن و درست ایستادن بهبود می‌بخشد،‌ استواری و استحکام‌تان را افزایش می‌دهد، و خطر سقوط بر روی زمین را در سنین پیری کم‌تر می‌کند.‌”
ذ. زانوها
۲۱. با خوردن، التهاب مفاصل را درمان کنید

به گفته‌ی دیپاک چوپرا، یکی از گوروهای مشهور طب جایگزین، التهاب نقش عمده‌ای در زوال غضروف مفصل بازی می‌کند و می‌تواند باعث ایجاد آرتروز شود. وی‌ می‌گوید:بهداشت فردی را رعایت کنید  “‌به همین دلیل بهتر است رژیم غذایی را رعایت کنید که غنی از مواد مغذی و ضد التهاب باشد.‌” خوراکی‌های غنی از خاصیت ضد التهابی و ضد رادیکال‌های آزاد شامل چای سبز، انواع توت‌ها، ماهی‌های چرب، روغن زیتون فرا بکر، انگور و سیب قرمز، سیر، پیاز، سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی، و ادویه‌های تندی نظیر زردچوبه و زنجبیل می‌شوند.
ر. شکم
۲۲. مبادله‌ی چربی هوشمندانه

به جای نوشیدن شیر کامل،‌ شیر با چربی یک درصد نوش جان کنید. بهداشت فردی را رعایت کنید چنان‌چه تاکنون روزانه یک لیوان شیر کامل نوشیده‌اید، توصیه می‌کنیم در یک دوره‌ی کاملِ یک ساله به نوشیدن شیر با چربی یک درصد روی بیاورید، ‌تا فقط با همین مبادله‌ی چربی هوشمندانه حدود دو و نیم کیلو وزن کم کنید.
۲۳. به موسیقی روی بیاورید

نتایج مطالعه‌ای برای سلامتی و بهداشت فردی در کشور کانادا نشان داد، زنانی که هنگام انجام تمرین‌های ورزشی به موسیقی گوش می‌دهند نسبت به سایر زنان، در فعالیت‌های ورزشی وزن بیش‌تری از دست می‌دهند. با گلچین کردن آهنگ‌های پر انرژی و مورد علاقه‌تان در آی‌پاد یا پخش کننده‌ی ام‌پی‌تری، و گوش دادن به آن‌ها هنگام ورزش، هیجان و انگیزه‌تان را بالا ببرید. پس وقتی به باشگاه می‌روید یا پیاده‌روی می‌کنید، می‌توانید با گوش دادن به آهنگ (البته نه با صدای زیاد) بیش از پیش چربی سوزی کنید.
۲۴. غذاهای سرشار از پتاسیم مصرف کنید

به گفته‌ی دکتر پاتریشیا ریموند، متخصص بیماری‌های معده و روده در ایالات متحده، پتاسیم به تنظیم تعادل مایعات در بدن کمک می‌کند و از ایجاد نفخ‌‌های معده‌ی آزاردهنده پیشگیری می‌کند. برخی خوراکی‌های سرشار از پتاسیم عبارت هستند از موز، طالبی، انبه، اسفناج، گوجه فرنگی، آجیل، و مارچوبه. این خوراکی‌ها هم‌چنین حاوی اسید آمینه‌ای به نام آسپاراژین هستند که دارای خاصیت ادرارآور است و مواد زائد را از بدن خارج می‌کند.
۲۵. با آرامش وزن‌تان را کم کنید

پژوهشگران دانشگاه هاروارد در ایالات متحده دریافته‌اند، اگرچه شاید فنون تمدد اعصاب (ریلکسیشن) نظیر یوگا یا مراقبه نتوانند به اندازه‌ی دویدن یا باشگاه رفتن باعث سوختن کالری‌های‌تان شوند، ولی این فنون با کاهش سطح کورتیزول بدن – هورمون استرس که باعث پرخوری می‌شود – می‌توانند با برآمدگی شکم مبارزه کنند.

ادمین:
Related Post