X

اگرکودکتان آبله مرغان گرفت چه بایدبکنید

اگرکودکتان آبله مرغان گرفت چه بایدبکنید

آبله‌مرغان، خارش‌ تاول‌هایی که به واسطه آن ایجاد شده‌اند یا آثار به جا مانده از بیماری، علائم آشنایی هستند که در افراد زیادی تجربه شده‌است. شاید باور داشته باشید که آبله‌مرغان و بهار با یکدیگر عجین باشند و این بیماری در بهار رواج بیشتری می‌گیرد. ما از علی ناصح، متخصص اطفال دراین باره سوال کردیم و از ایشان خواستیم تا هرچه بیشتر درباره واکسیناسیون و شیوع این بیماری توضیح دهند و درباره راه‌های درمانی هم نکاتی را یادآور شوند. نتیجه گفت‌وگویمان را در ادامه بخوانید.

باید در بهار منتظرش باشیم؟

در کودکان اواخر زمستان و فصل بهار این بیماری شیوع پیدا می‌کند. آبله مرغان نیز مانند بیماری‌های ویروسیدیگر در فصل سرما و ابتدای بهار بیشتر بروز می‌کند؛ البته شاید تعطیلی مدارس یکی از دلایلی باشد که انواع بیماری‌های ویروسی واگیر مانند آنفلوآنزا، آبله‌مرغان، سرماخوردگی‌های ساده و عفونت‌های تنفسی در تابستان کاهش می‌یابد.

در فصول مدرسه ویروس‌ها در شرایط تماس بیشتر کودکان با یکدیگر و بسته بودن فضای کلاس براحتی منتقل می‌شوند. آبله‌مر‌غان بیماری اطفال است و بندرت پیش می‌آید که فردی در بزرگسالی به آن مبتلا شود.

اگرکودکتان آبله مرغان گرفت چه بایدبکنید

هر آنچه باید در مورد علل ، علائم و راههای درمان آبله مرغان در کودکان و بزرگسالان بدانید

آبله مرغان که واریسلا نیز نامیده می شود، یک عفونت ویروسی است که باعث بروز خارش های خفیف و دون دون های قرمز می شود.این بیماری مسری است و معمولا اکثر افراد قبل از رسیدن به بزرگسالی ، به آن دچار می شوند و گاهی اوقات حتی با عوارض جدی روبرو می شده اند اما امروزه بستری شدن و مراجعه به بیمارستان به دلیل این بیماری به طور چشمگیری کاهش یافته است.

برای اکثر مردم این بیماری بسیار خفیف ایجاد می شود اما بهتر است که واکسینه شوند. ظاهر شدن علائم این بیماری که در این بخش از نمناک می خوانید حدود ۲۱ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس طول می کشد و معمولا حدود ۵ تا ۱۰ روز زمان میبرد تا درمان شود.

لکه های قرمز و تاول ها کمی بیشتر زمان میبرد تا کاملا رفع شوند.

اگرکودکتان آبله مرغان گرفت چه بایدبکنید

آبله مرغان چگونه ظاهر می شود؟

علائم بیماری آبله مرغان عبارتند از:

  • تب
  • از دست دادن اشتها
  • احساس خستگی مفرط
  • سردرد
  • حالت تهوع

تا ۴۸ ساعت اول این ویروس به شدت مسری است.

  • در روزهای اول جوش های صورتی یا قرمز ظاهر می شوند و بعد از چند روز از بین می روند.
  • بعد از آن تاول هایی روی پوستتان می زند که پر از مایع عستند.
  • و در آخر و بعد از بهبودی تاول ها ، دلمه ها شروع می شوند.
  • و در پایان تمام این اتفاقات از بین می روند و پوست بهبود می یابد.

این بیماری معمولا در کودکان خفیف تر است.

در موارد شدیدتر، این اتفاق ممکن است کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد و حتی ممکن است در گلو، چشم ها، غشاهای مخاطی مجرا، حنجره و واژن گسترش یابد.

اگرکودکتان آبله مرغان گرفت چه بایدبکنید

نشانه های بیماری آبله مرغان

چه زمانی برای آبله مرغان باید به پزشک مراجعه کنید؟

در صورت دیدن هر گونه آبله مرغان فورا با پزشک خود مشورت کنید ، او میتواند دارو های را برای کاهش شدت آن تجویز کند و در صورت لزوم عوارض آن را درمان کند.

که این علائم شامل:بثورات بسیار قرمز است که نشانگر عفونت باکتریایی ثانوی میباشد.

بثورات که با سرگیجه بینظمی ضربان قلب،تنگی نفس ، لرزش بدن ، سرفه، استفراغ، و یا تب بالاتر از ۳۹ درجه همراه است.

همانطور که قبلا ذکر شد ، این ویروس مسری است و با تماس مستقیم پوست و یا قطره های پراکنده شده به هوا با سرفه یا عطسه به راحتی به شخص دیگری منتقل میشود.

اگرکودکتان آبله مرغان گرفت چه بایدبکنید

علائم خطر در آبله مرغان

عوارض جانبی آبله مرغان:

آبله مرغان معمولا یک بیماری خفیف است اما در عین حال میتواند جدی باشد و یا حتی به مرگ منجر شود.

که این عوارض عبارتند از:

عوارض خطرناک آبله مرغان

چه کسانی در معرض بالای خطر ابتلا به عوارض ناشی از آبله مرغان قرار دارند:

  • نوزادانی که مادران آنها هرگز از واکسن آبله مرغان استفاده نکرده اند و به ویروس آن دچار نشده اند.
  • زنان بارداری که تا به حال آبله مرغان نگرفته اند .
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • افرادی که از دارو های شیمی درمانی استفاده میکنند .
  • افرادی که داروهای استروئیدی مصرف میکنند.
  • افرادی که مواد مخدر استفاده میکنند.

اگر باردار هستید و تا به حال به آبله مرغان دچار نشده اید، در باره خطرات آن برای خود و کودک درون شکمتان با پزشک صحبت کنید.

اگر شما دچار ویروس آبله مرغان شوید ،گاهی اوقات در معرض خطر بیماری های دیگری نیز ، که توسط ویروس واریسلا ایجاد میشود هستید.

اگرکودکتان آبله مرغان گرفت چه بایدبکنید

چه کسانی آبله مرغان می گیرند؟

آبله مرغان و شینگلز:

اگر آبله مرغان گرفته اید، برخی از ویروس های آبله مرغان ممکن است در سلول های عصبی شما باقی بمانند که باعث بالا رفتن ریسک شما برای دیگر بیماری ها می شود.

سال ها بعد، این ویروس می تواند با یک گروه پر از تاول کوچک دوباره فعال و ظاهر شود. این ویروس بیشتر در افراد مسن و افرادی با سیستم های ایمنی ضعیف ظاهر می شود.

این شینگلز می تواند پیچیده شود – وضعیتی که در آن درد تا مدت ها بعد از ناپدید شدن تاول باقی می ماند. واکسن شینگلز (زوستاواکس) در دسترس است و برای بزرگسالان مسن توصیه می شود.

اگرکودکتان آبله مرغان گرفت چه بایدبکنید

آبله مرغان یکی از علل بیماری شینگلز

پیش گیری از آبله مرغان:

واکسن آبله مرغان (واریسلا) بهترین راه برای جلوگیری از آبله مرغان است. متخصصان مرکز کنترل و پیش گیری بیماری ( cdc ) برآورد می کنند که این واکسن, تقزیبا ۹۰% از بروز این بیماری حفاظت می کند.

حتی اگر واکسن حفاظت کامل را تامین نکند, اما شدت بیماری را کاهش می دهد.

واکسن آبله مرغان برای اینها توصیه می شود :

بچه های کوچک:

  • این واکسن را می توان با واکسن سرخک، اوریون، سرخجه دریافت کرد، اما برای کودکان بین سنین ۱۲ تا ۲۳ ماه, این ترکیب ممکن است خطر تب و بیماری را افزایش دهد.
  • مزایا و معایب ترکیب کردن واکسن ها را با پزشک کودک خود بررسی کنید.
  • بچه های بین ۷ تا ۱۲ سال که واکسینه نشده اند باید دو دوز واکسن آبله را دریافت کنند که حداقل سه ماه از هم فاصله داشته باشد.
  • کودکان ۱۳ سال به بالا که واکسینه نشده اند نیز باید دو دوز واکسن دریافت کنند که حداقل چهار هفته از هم فاصله داشته باشتد.
  • اگرکودکتان آبله مرغان گرفت چه بایدبکنید

واکسیناسیون آبله مرغان برای کودکان

بزرگسالان واکسینه نشده که هرگز آبله مرغان نداشتند اما در معرض خطر قرار دارند:

  • این افراد شامل کارکنان مراقبت های بهداشتی, معلمان, کارکنان مراقبت های کودک, مسافران بین المللی، پرسنل نظامی، بزرگسالان که با کودکان کم سن و سال زندگی می کنند، می باشند. بزرگسالانی که هرگز آبله مرغان نداشتند، معممولا باید ۲ دوز واکسن دریافت کنند که چهار تا هشت هفته باهم فاصله دارند.
  • اگر به خاطر ندارید که آیا آبله مرغان یا واکسن اش را گرفتید یا خیر, تست خون می تواند ایمنی شما را تعیین کند.
  • اگر آبله مرغان داشتید, نیازی به واکسنش ندارید.
  • یکبار گرفتن آبله مرغان معمولا ً فرد را ایمن می سازد.
  • گرفتن آبله مرغان ممکن است بیش از یک بار اتفاق افتد، اما رایج نیست.
  • با این حال , اگر بیشتر از ۶۰ سال دارید، با پزشک خود درباره برنامه واکسن صحبت کنید.

چه کسانی واکسن آبله مرغان بزنند؟

واکسن آبله مرغان برای این افراد مناسب نیست:

  • زنان باردار
  • افرادی که ایمنی ضعیف دارند
  • افرادی که به ژلاتین و یا آنتی بیوتیک حساسیت دارند

اگر قصد دارید برای باردار شدن برنامه ریزی کنید، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که قبل از باردار شدنواکسن بزنید.

آیا این کار صحیح و سالم است؟

از زمانیکه واکسن آبله مرغان در دسترس قرار گرفت، بررسی ها همواره سالم و موثر بوده اند. عوارض جانبی عموما ً ملایم بوده و شامل قرمزی, درد، تورم کم و نادری بوده.

اگرکودکتان آبله مرغان گرفت چه بایدبکنید

ممکن است دوباره آبله‌مرغان بگیریم؟

همان‌طور که می‌دانید در بیشتر موارد با یک بار ابتلا به آبله‌مرغان ایمنی دائم در فرد ایجاد می‌شود. البته نمی‌توانیم بگوییم تجربه این بیماری صددرصد همه افراد را از ابتلا دوباره مصون نگه می‌دارد اما در بیشتر موارد این اتفاق می‌افتد. سیستم ایمنی بدن‌ هر فرد در مواجهه اولیه با ویروس آبله‌مرغان متفاوت عمل می‌کند. اگر بدن ایمنی اولیه و کاملی را برای جنگ با ویروس ارائه کرده باشد، به طبع فرد دوباره درگیر بیماری آبله‌مرغان نخواهد شد. اما اگر فردی به عفونت سبکی دچار شود به این معنی که بثورات زیادی ایجاد نشود، تب‌ نداشته ‌باشد یا علائم بی‌حالی، ضعف و کسالت جسمی بروز نکرده باشد، ممکن است بعد از چند سال دوباره ویروس وارد بدن شود.

اگرکودکتان آبله مرغان گرفت چه بایدبکنید

خارش‌ها را چه کنیم؟

اگر بثورات خفیف است و کودک قدرت تحمل آنها را دارد، توصیه‌ خاص درمانی وجود ندارد؛ دوش گرفتن با دمای نه چندان گرم که باعث تحرک بدن نشود به کاهش خارش کمک می‌کند. زمانی که بیماری فعال است، روی دانه‌ها چیزی نکشید و ناخن‌های فرزندتان را کوتاه نگاه کنید. کندن دانه‌ها ممکن است فرورفتگی‌های دائمی در بدن کودک ایجاد کند. پمادهایی مانند کالامین برای این بیماری تجویز می‌شود، اما این پماد استریل نیست و برای ضایعات باز که زخم آن کنده شده‌باشد، توصیه نمی‌شود. می‌توان با مشورت پزشک و در شرایطی به عنوان پماد ضد خارش و مرهم از آن استفاده کرد. شستن بدن با ترکیبات جوش‌شیرین مفید است و می‌توانید ترکیبات بی‌کربنات سدیم را با آب رقیق کنید و روی قسمت‌هایی از بدن که خارش داشت، بمالید تا کمی تسکین یابد. استفاده از آنتی‌هیستامین نیز گاهی تجویز می‌شود. یکی از شاخص‌ترین آنتی‌هیستامین‌ها شربت هیدروکسی‌زین است که باید با توجه به سن و وزن کودک با نظر پزشک از آنها استفاده شود.

بازه سنی خطرناک

بروز این ویروس در سنین زیر یک سال و در خانم‌های باردار خطرناک است و ممکن است عوارض زیادی داشته‌باشد. علامت آبله‌مرغان در نوزادی که این بیماری را از مادر گرفته‌باشد در یک یا دو هفته اول زایمان بروز می‌کند که نوزاد حتما باید بستری شود. در بیشتر موارد ابتلا به آبله‌مرغان در سنین خطر نیاز به بستری شدن در بیمارستان و مراقبت‌های بیشتر دارد. اگر مادر در اوایل بارداری به این ویروس مبتلا شود، این احتمال که جنین او نیز به بیماری دچار شده‌باشد، وجود دارد. مادران باید در سه ماهه اول بارداری مراقب باشند که در معرض این ویروس قرار نگیرند، زیرا ممکن است نقایص ژنتیکی و اختلالات ساختاری در جنین ایجاد شود.

اگرکودکتان آبله مرغان گرفت چه بایدبکنید

ادمین:
Related Post