X

علل اصلی سیاهی دورچشم و روشهای درمان

علل اصلی سیاهی دورچشم و روشهای درمان

علل مشترک سیاهی زیر چشم چیست؟

این علت اصلی تیرگی زیر چشم است.کمبود خواب باعث میشود که چشم به اندازه کافی استراحت نداشته باشد. و گردش خون را در پوست کاهش میدهدو باعث میشود که پوست اکسیژن و مواد مغذی لاغزم به اندازه کافی دریافت نکند.در نتیجه چین و چروک و سیاهی زیر چشم شکل میگیرد.

عوامل ژنتیکی:

در نتیجه بسیاری از مطالعات ، به علت عوامل ژنتیکی ف بسیاری از افراد پوست نازک یا رگ های خونی کوچک زیر چشم دارند.این بدین معناست که والدین آنها هم چنین خصوصیتی دارند.طبق آخرین تحقیقات، توزیع ملانین در پوست زیر چشم نیز تحت تاثیر عوامل ژنتیکی قرار میگیرد.

کم آبی بدن:

هنگامی که بدن خشک باشد ، رگهای خونی زیر پوست حساس چشم متورم میشوند و باعث تیرگی آن میشود.

آفتاب:

اشعه ماورائبنفش در خورشید ،رنگدانه ملانین را زیر پوست تحت تاثیر قرار میدهد و باعث سیاهی و تیرگی زیر چشم میشود.

علل اصلی سیاهی دورچشم و روشهای درمان

 سیاهی و تیرگی زیر چشم به دلیل آفتاب

توتون و تنباکو:

سوئ مصرف تنباکو ، الکل و قهوه باعث کاهش رگ های خونی ، کاهش جریان خون و ایجاد چین و چروک و تیرگی زیر چشم میشود.

کمبود مواد غذایی:

رژیم غذایی ضعیف و کمبود مواد مغذی بر سلامتی شما تاثیر میگذارد. این شرایط از طریق علائم خارجی مانند پوست خشک، تیرگی ها ،و چین و چروک ظاهر میشود.

کم خونی:

آنمی ، خونریزی نا منظم را ایجاد میکند. در حالی که باعث ایجاد همو گلوبین میشود و در نهایت منجر به ایجاد تیرگی های زیر چشم میشود.

علل اصلی سیاهی دورچشم و روشهای درمان

آنمی یکی از دلایل تیرگی دور چشم

اگزما:

اگزما باعث خارش و التهاب میشود. باعث میشود که بخواهید مدام پوست خود را مالش دهید.اگر این وضعیت برای پوست زیر چشم رخ دهد، مالش بیش از حد آن سبب ایجاد تیرگی زیر چشم میشود.

نارسایی کلیه:

نارسایی کلیه باعث بدتر شدن وضعیت سلامتی میشود. بنابر این پوست بیمار رنگ پریده و چشم هایش همیشه بسیار خسته است.که این موضوع باعث میشود که تیرگی های زیر چشمش به وضوح پیدا شوند.

سالخوردگی:

پیری ، پوست را ضعیف میکند.چربی و کلاژن پوست به تدریج کاهش میابد و رگ های خونی قابل مشاهده میشود.

تیرگی زیر چشم در افراد سالخورده

اختلال در قاعدگی :

برای زنان ، تیرگی های زیر چشم، ممکن است نشانه ای از اختلالات قاعدگی در طولانی مدت باشد ؛ علاوه بر این ، قاعدگی بیش از حد سنگین یا خونریزی رحم ممکن است باعث سیاهی زیر چشم شود.

بیماری مزمن معده:

بیماری معده باعث افزایش عملکرد گوارشی و جذب مواد مغذی میشود اگر التهاب معده چندین بار رخ دهد ، سیاهی های زیر چشم به وضوح نمایان میشوند.بیماران مبتلا به اختلالات عصبی یا بیماری های اندام های داخلی نیز به احتمال زیاد دچار سیاهی زیر چشم میشوند.

مشکلات مربوط به بینی:

سیاهی های زیر چشم نیز با مشکلات بینی ارتباط دارند ؛ اگر به طور مداوم عطسه میکنید و مدت زمان طولانی بینی خود را با دستمال بگیرید ، رگ های زیر چشم ها حساس میشوند و سیاهی های زیر چشم ظاهر میشوند بنابراین اگر بینی شما بیش از حد حساس و مستعد ابتلا به التهاب باشد ، به احتمال زیاد دچار تیرگی زیر چشم میشوید.

علل اصلی سیاهی دورچشم و روشهای درمان

سیاهی و کبودی دور چشم به دلیل مشکلات بینی

نشانه های مشترک داشتن سیاهی زیر چشم چیست؟

  • پوست تیره، زیر یا اطراف چشم
  • چشم های پف آلود

اگر علت نارسایی کلیه باشد، این سیاهی ها اغلب باعث خسته به نظر رسیدن چشم ها میشود.

اگر علت بیماری کبد باشد، نه تنها پوست اطراف چشم بلکه پوست کل صورت تیره تر به نظر میرسد.

اگر علت اختلال قاعدگی باشد ، تیرگی ها برای مدت طولانی ادامه خواهد یافت حتی اگر استراحت به اندازه کافی داشته باشید.

اگر علت بیماری مزمن معده باشد، تیرگی زیر چشم ممکن است به رنگ آبی روشن ظاهر شود و روی تمام پوست صورتتاثیر میگذارد.

علل اصلی سیاهی دورچشم و روشهای درمان

آشنایی با روش های رفع کبودی زیر چشم در منزل:

برای اینکه از شر حلقه های تیره دور چشمانتان خلاص شوید، این ده درمان را در کنار ما تجربه نمایید:

  • استفاده از روغن بادام: چرب نمودن اطراف چشم با روغن بادام به از بین بردن کبودی و تیرگی های زیر چشم کمک می کند. همچنین افزون بر کمک گرفتن از خواص روغن بادام استفاده از روغن های حاوی ویتامین E نیز در این زمینه بسیار مفید است. برای این منظور شب هنگام قبل از خواب اطراف چشم هایتان را با روغن بادام ماساژ دهید و بگذارید این روغن تا صبح روی پوست شما بماند و در صبح با آب سرد صورتتان را بشویید. این کار را تا حذف کامل کبودی های زیر چشم ادامه دهید.
  • استفاده از خیار برای رفع کبودی چشم: خیار از خاصیت روشن کنندگی پوست برخوردار است و به شما در رفع کبودی های زیر چشم کمک می کند. به این منظور یک خیار درشت را حلقه حلقه برش بزنید و به مدت زمان سی دقیقه درون یخچال قرار دهید و بعد حلقه های خیار را بیرون بیاورید و به مدت ده دقیقه بر روی چشم هایتان قرار دهید و سپس صورت خود را بشویید. از این روش روزانه دو بار و به مدت یک هفته استفاده کنید.

 

  • استفاده از سیب زمینی خام: در خواص سیب زمینی آمده است که خاصیت سفید کنندگی دارد و در حذف سیاهی دور چشم و رفع پف زیر چشم تاثیر گذار است. برای این کار باید سیب زمینی را رنده کنید و آب آن را خوب بگیرید و سپس یک تکه پنبه را درون آن قرار دهید و بر روی تمام نقاط سیاه دور چشمتان بگذارید. ده الی پانزده دقیقه زمان لازم است که این مواد جذب پوست بشود. بعد از آن صورت خود را با آب سرد آبکشی کنید و جهت نتیجه گرفتن از این راه درمانی روزانه دو بار به مدت چند هفته از آب سیب زمینی استفاده کنید.
  • استفاده از گلاب: با توجه به خاصیت جمع کنندگی و قابض بودن گل محمدی می توان از آن به عنوان یک روشن کننده پوست استفاده نمود. در این جهت باید یک توپ پنبه ای را درون گلاب بخوابانید و به مدت پانزده دقیقه بر روی چشم ها و اطراف آن بگذارید بعد صورت خود را با آب سرد شستشو دهید. این کار را روزی دو بار به مدت چند هفته انجام دهید.

 

  • استفاده از گوجه فرنگی: خاصیت سفید کنندگی گوجه فرنگی تاثیر زیادی بر رفع کبودی زیر چشم دارد. چند قاشق آب گوجه فرنگی را با کمی آبلیمو مخلوط کنید و به آرامی بر روی حلقه های سیاه دور چشمتان بمالید و بعد از ده دقیقه با آب سرد پوست خود را بشویید. این دستورالعمل را نیز روزانه دوبار به مدت چند هفته اجرا کنید.
  • استفاده از عصاره لیمو ترش: ویتامین C موجود درون عصاره لیمو به برطرف نمودن کبودی و سیاهی دور و اطراف چشم بسیار کمک می کند. به این منظور به آسانی می توانید با آغشته نمودن یک تکه پنبه به آبلیمو و مالیدن آن به دور چشم به مدت زمان ده دقیقه و یک بار در روز و به مدت چند هفته از شر سیاهی های زیر چشمتان خلاص شوید.

 

  • استفاده از روغن نارگیل: ماساژ اطراف چشم با روغن طبیعی نارگیل یک راه مفید و موثر در رفع سیاهی زیر چشم می باشد. اطراف چشمتان را با روغن خالص و طبیعی نارگیل ماساژ دهید و اجازه دهید این روغن دو تا سه ساعت روی پوست شما بماند و بعد با آب سرد آن را بشویید. این کار را روزانه دو تا سه بار به مدت چند هفته برای رفع کبودی زیر چشم انجام دهید.
  • استفاده از چای کیسه ای: کافئین و آنتی اکسیدان موجود در چای از طریق کوچک کردن رگ‌ های خونی و کاهش حبس شدن مایعات سبب از بین رفتن حلقه‌های دور چشم و  رفع پف زیر چشم می‌شوند. همچنین چای باعث کاهش تورم و تغییر رنگ پوست نیز می گردد. به این منظور دو عدد چای کیسه ای سیاه یا سبز را به مدت نیم ساعت درون یخچال بگذارید و بعد روی چشم هایتان قرار دهید و اجازه دهید ده الی پانزده دقیقه بماند. بعد با آب سرد صورتتان را بشویید. این کار را دو. تا سه بار در روز و چند هفته مداوم انجام دهید.

 

  • استفاده از کمپرس سرد: کمپرس سرد رگ های خونی زیر چشم را منقبض و حلقه های تیره زیر چشم را حذف می کند. از تکه های یخ درون پلاستیک، لیف حمام درون یخچال قرار گرفته که سرد شده است، نخود فرنگی منجمد و یا کیسه های چای خنکی که درون یخچال بوده اند می توانید چند بار در روز به مدت چند دقیقه تا رفع کبودی زیر چشم استفاده کنید.
  • استفاده از زردچوبه: خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی زردچوبه به کوچکتر شدن حلقه های زیر چشم کمک می کند. دو قاشق پودر زردچوبه را با آب آناناس ترکیب کنید تا خمیری شکل شود و از این طریق اقدام به تهیه ماسک دور چشم خانگی نمایید.  این ماسک را به مدت ده دقیقه دور چشم خود بگذارید و بعد از آن با یک دستمال مرطوب خمیر را تمیز کنید. این کار را هر روز تا رسیدن به نتیجه دلخواه تکرار کنید.

 

برای رفع کبودی زیر چشم از راه و روش های موثر و مفید درمانی ذکر شده در این متن بهره مند شوید و زیبایی را به صورت خود باز گردانید.

علل اصلی سیاهی دورچشم و روشهای درمان

استفاده از کرم دور چشمی که حاوی ویتامین K و رتینول است:

همانطور که قبلا ذکر شد ، سیاهی ها ممکن است ناشی از کمبود ویتامین K باشد.

استفاده روزانه از این کرم برای مدت زمان طولانی ، بهتریت تاثیر را برای شما به ارمغان میاورد.

علل اصلی سیاهی دورچشم و روشهای درمان

استفاده از کرم دور چشم حاوی ویتامین K

۱۱٫مراقب صورت خود باشید:

  • صورت خود را با محصولاتی که حاوی مواد شیمیای قوی هستند ، شستشو ندهید. در عوض ، باید از پاک کننده های خفیف صورت استفاده کنید.
  • آرایش چشم خود را محکم پاک نکنید ،بلکه از پاک کننده های آرایش استفاده کنید. که به پاک کردن آسان آن کمک میکند.
  • چشم هایتان را محکم خشک نکنید ، بلکه از یک حوله نرم برای این کار استفاده کنید.
  • هر روز به اطراف چشمتان نرم کننده بزنید.

۱۲٫در رژیم غذایی خود تغییرات مثبت ایجاد کنید:

  • هنگام غذا پختن از نمک کمتری استفاده کنید . سعی کنید ابتدا مقدار نمک مصرفی را به نصف و سپس بیشتر کاهش دهید.
  • سعی کنید کمتر به رستوران بروید، چون نمیتوانید میزان نمک مصرفی رستوران را برای غذای خود کنترل کنید.
  • از غذا های شور مانند:سیب زمینی سرخ کرده ، لوبیای شور پخته شده ، غذا های سرخ شده ، سوپ های کنسرو شده و دیگر غذا های حاوی سدیم بالا اجتناب کنید.
  • شما میتوانید از موز و کشمش برای میان وعده خود استفاده کنید زیرا آنها به کاهش میزان احتباس آب در بدن کمک میکند.

علل اصلی سیاهی دورچشم و روشهای درمان

 از بین بردن سیاهی دور چشم با رعایت رژیم غذایی مناسب

۱۳٫ درمان آلرژی:

آلرژی یکی از علت های رایج تیرگی های زیر چشم میباشد.آلرژی های فصلی مانند آنفلونزا میتواند به طور موثر با داروهای تجویزی یا بدون نسخه درمان شود.

۱۴٫زود به رختخواب بروید:

خواب باعث دریافت ویتامین های کافی بدن میشود.کمبود خواب همراه با جذب ضعیف ویتامین ها باعث کاهش عملکرد آدرنال میشود.به طور مثال ویتامین B6 باعث میشود غده های فوق کلیه به طور موثر تری کار کند.در صورت نیاز مکمل های کلسیم و منیزیم برای بدن خود را به شکل سبزیجات سبز و محصولات لبنی دریافت کنید.سپس کیفیت خواب شما بهبود خواهد یافت و به تدریج سیاهی های زیر چشم از بین میرود.

علل اصلی سیاهی دورچشم و روشهای درمان

Categories: مجله پوست
ادمین:
Related Post