X

با ریزش موی خود خداحافظی کنید

با ریزش موی خود خداحافظی کنید
آیا نوع ریزش مو در خانم‌ها و آقایان متفاوت است؟

بله، در آقایان معمولا ریزش مو بسیار شایع است، طوری که می‌گویند ۹۰ درصد آقایان درجاتی از ریزش موی مردانه را دارند. این عامل هم به ژنتیک مربوط می‌شود و هم به مسایل هورمونی.

به‌طور کلی اگر فرد در طول روز بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار موی خود را از دست بدهد، ریزش موی طبیعی دارد. این موها، موهای مرده هستند.

ریزش مو در آقایان به این شکل است که از قسمت شقیقه‌ها شروع می‌شود با ریزش موی خود خداحافظی کنید با ریزش موی خود خداحافظی کنیدو به تدریج عقب‌تر رفته و حالت مثلثی شکل به خود می‌گیرد و در نهایت موهای فرق سر، کم و نازک می شوند.

در همه این ناحیه‌ها به هم می‌چسبند و ممکن است هیچ تار مویی روی سرشان نماند، به جز قسمت‌هایی که حساس به هورمون مردانه نیستند، مانند کناره‌های گوش و پشت سر.

 

با ریزش موی خود خداحافظی کنید

این الگو برای خانم‌ها به چه شکلی است؟

در خانم ها هم علت‌های مختلفی برای ریزش مو وجود دارد:

یکی از شایع‌ترین علت‌های ریزش مو در خانم‌ها، کمبود آهن است. معمولا به دلیل خون‌ریزی‌های ماهانه و رژیم‌های لاغری سختی که بعضی از خانم‌ها می‌گیرند، یا دچار کم‌خونی شده و یا ذخیره آهن بدنشان کم می‌شود.

علت شایع دیگر در خانم‌ها مانند آقایان مسایل ژنتیکی است، یعنی خانم‌ها هم دچار ریزش موی مردانه می‌شوند اما طرح ریزش مو در خانم‌‌ها با آقایان فرق دارد.

در خانم‌ها معمولا خط جلوی سر حفظ می‌شود و تراکم موها در قسمت با ریزش موی خود خداحافظی کنید فرق و جلوی سر کم می شود و خانم‌ها احساس می‌کنند زمانی که فرق باز می‌کنند کف سرشان پیداست و موهایشان نازک شده اند.

گاهی این مساله آن‌قدر در خانم‌ها شدید است که قسمت با ریزش موی خود خداحافظی کنید جلوی سرشان مانند آقایان خالی می‌شود، ولی معمولا آنچه که در خانم‌ها دیده می‌شود، کاهش تراکم مو است نه طاسی.

آیا مصرف مواد مختلف برای شستشو، حالت دادن، رنگ کردن مو و … در ریزش مو موثر است؟

استفاده از مواد خارجی، فقط جنس موها را خراب می‌کند و معمولا باعث با ریزش موی خود خداحافظی کنید ریزش مو نمی‌شود.گاهی ممکن است موادی مانند فرکننده‌های دایمی مو یا موادی که فرهای مو را باز می‌کنند، آن‌قدر قوی باشند که موها را کاملا از ته شکسته و ریزش موی شدیدی ایجاد کنند.

پس به طور کلی رنگ کردن مو، فر کردن، سشوار زدن، استفاده از برس‌های با ریزش موی خود خداحافظی کنید  دندانه‌ریز که می‌توانند موها را بکنند، استفاده از ژل‌ها که می‌توانند موها را به هم بچسبانند، استفاده از گیره‌‌ها و کش‌های مو که موها را تحت فشار قرار می‌دهند، همه می‌توانند به موی سر آسیب برسانند و مقدار ریزش مو را بیشتر کنند اما این ریزش دایمی نیست و موهای تازه جای آنها را می‌گیرند.

بیماری‌ها چطور؟

ببینید، فولیکول‌های مو کاملا زنده اند و تحت تاثیر شرایط عمومی بدن مانند با ریزش موی خود خداحافظی کنید بیماری‌های تب‌دار، حمله قلبی، زایمان، کشیدن سیگار و … قرار می‌گیرند که این عوامل می توانند باعث ریزش مو شوند.

افراد برای درمان و جلوگیری از ریزش مو چه باید کنند؟

چنانچه میزان ریزش مو بیشتر از حدی بود که در بالا ذکر شد، باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنند تا علت ریزش مو مشخص شود و درمان لازم صورت گیرد.

نکته اصلی و مهم در مورد ریزش مو این‌است که در بیشتر موارد ریزش مو یک با ریزش موی خود خداحافظی کنید مشکل گذرا و کم اهمیت موجب آن شده است وبه تدریج ریزش قطع خواهد شد.

نکته دوم و بسیار جالب این‌است که چند ماه بعد ازگذراندن یک دوره بیماری یا فشار روحی و یا جسمی تازه موهای نسل قبلی که در آن دوره رویش داشتند می ریزد. مثلا دختر خانمی که در ماه‌های خرداد و تیر امسال درگیر التهاب کنکور بوده ممکن است مهرماه یا آبان ماه دچار ریزش مو شود. به عبارت دیگر موهای تازه رسته در ماه تیر که ضعیف بوده‌اند، سه ماه بعد شروع به ریزش می‌کنند. همین‌طور ممکن است بیمار دچار پرکاری تیرویید سه یا چهار ماه بعد از بهبود بیماری و برقراری سلامتی Health تازه دچار ریزش مو شود. برای چنین بیمارانی تنها راه‌حل حفظ آرامش و کمی تحمل است زیرا بسرعت موهای جدید و قوی جایگزین موهای ریخته خواهند شد. برخلاف آقایان که ریزش مو از کناره‌ها یعنی از دو طرف پیشانی شروع می‌شود، در خانم‌ها ریزش مو از وسط سر یا به اصطلاح فرق سر شروع می‌شود، به تدریج به اطراف گسترش می‌یابد و معمولا موهای کناره باقی می‌مانند.
اصولا مهم‌ترین عامل ریزش و کم شدن موها فشارهای عصبی و روحی است .در کنار این عامل، مشکلات تغذیه‌ای، استفاده از شوینده‌های نامناسب و رنگ های غیر استاندارد نیز موجب ریزش مو می‌شوند. علاوه براین عوامل که در مجموع مهم‌ترین عوامل هستند، بیماری‌ها نیز عامل ریزش مو هستند: جراحی، هرگونه بیماری شدید، مصرف طولانی بسیاری از داروها، و با ریزش موی خود خداحافظی کنید کم خونی فقر آهن از بیماری‌هایی هستند که باعث ریزش مو می‌شوند. هورمون‌ها نیزدر رویش و ریزش مو اهمیت دارند: بالا بودن هورمون‌های مردانه و بیماری‌های تیرویید مهم‌ترین بیماری‌های هورمونی عامل ریزش مو هستند.

با ریزش موی خود خداحافظی کنید
ریزش مو ارتباطی مستقیم با سن دارد. در حالی که فقط حدود ۱۰درصد از خانم‌های جوان دچار ریزش موی قابل ملاحظه هستند. این میزان در ۸۰ سالگی از ۵۰ درصد فراتر می‌رود.
در بررسی و درمان ریزش مو مهم‌ترین کار پزشک، افتراق ریزش موهای موقتی از ریزش موی دایمی است که معمولا سیری پیشرونده دارد. نمونه‌برداری از پوست سر قدم اساسی برای رسیدن به تشخیص درست است.
بررسی ترکیب جمعیتی موها همه آن چیزی‌است که در نمونه‌برداری از پوست سر با ریزش موی خود خداحافظی کنید به آن می رسیم. در واقع می‌خواهیم تعداد موهای ضخیم و اصلی سر را به نسبت موهای نازک بسنجیم زیرا در بیماری ریزش موی دائمی زنانه بتدریج موهای نازک جای موهای ضخیم را می‌گیرند در حالی که در بیماری‌های دیگر موها فقط کم شده‌اند و ترکیب جمعیتی نرمال است.
بیماری ریزش موی زنانه که بیماری پیشرونده و دائمی است را می‌توان مهار کرد. با ریزش موی خود خداحافظی کنید اولین قدم برای این‌کار دانستن این موضوع است که آیا زیادی هورمون‌های مردانه (اندروژن‌ها) در بیماری دخیل است یا خیر. علائمی همچون به هم خوردن عادت ماهیانه، زیاد شدن موهای صورت و بدن و بروز جوش‌های صورت دلیل زیادی این هورمون‌هاست. البته در هر حال باید آزمایش‌های هورمونی کاملی در این شرایط انجام داد.

با ریزش موی خود خداحافظی کنید

شست‌وشوی سر در حالت ایستاده در حمام و در حالتی که موهای سر به‌علت جذب آب، سنگین‌تر از حالت عادی است، از عوامل جدی ریزش مو می‌تواند باشد همچنین “شانه زدن مو در حمام” نیز از عوامل ریزش موها است.
دست بردن لای موها و شست‌وشوی شدید موها با آب خیلی گرم و شانه زدن مو با ریزش موی خود خداحافظی کنید در حمام سبب شل شدن عضلات نگهدارنده موها می‌شود و احتمال ریزش مو را افزایش می‌دهد.

تمام حمامهای سنتی ایران جهت شست‌وشوی سر، دارای سکویی مخصوص بوده‌اند تا شست‌وسوی موی سر در حمام در حالت نشسته انجام شود؛ پس در حالت نشسته سر خود را شست‌وشو دهید تا موهای شما سالم بماند.
اما جالب اینکه شانه کردن موها در حالت ایستاده در بیان ائمه اطهار نیز نهی شده است با ریزش موی خود خداحافظی کنید کما اینکه امام علی(ع) فرمود: “ایستاده شانه زدن، فقر آورد.” (وسائل‌الشیعه، ج۲، ص۱۲۵)
در مورد شانه زدن مو، فواید و آداب آن، روایات زیادی از پیشوایان دین نیز به ما رسیده است به‌گونه‌ای که در برخی منابع روایی، فصلی با عنوان “شانه زدن” تنظیم شده که بیانگر اهمیت آن است.
همچنین در روایتی آمده است: “هرگاه خواستى شانه بزنى، شانه را به‌دست راست بگیر و بگو بسم‌الله و آن را بر فرق سر بگذار و جلوی سر را شانه بزن و بگو: بارخدایا، موى و پوستم را زیبا کن، با ریزش موی خود خداحافظی کنید زندگی‌ام را خوب کن و بدى را از من دور ساز، سپس سر را شانه بزن و بگو بارخدایا، مرا واپس برمگردان و نیرنگ شیطان را از من برگردان و او را نسبت به من توانایى مده، سپس دو ابرویت را شانه کن و بگو بارخدایا، از من غم و اندوه و وسوسه دلها را بزدا و شانه را بکش به‌زیر دو گوشت، سپس گلاب به رویت بزن که پدرم از امام ششم روایت کرد هر که خواهد به‌دنبال حاجتى رود و گلاب به رویش زند، هلاک نشود و حاجتش برآید و تنگى و خوارى به او نرسد”. (حرعاملی، وسائل الشیعه، ج۲، ص۱۲۵، آل‌البیت، قم، ۱۴۰۹ق)
شانه‌زدن موها باعث ازبین‌رفتن بلغم زائد و افزایش قدرت ذهنی
در‌باره فواید شانه زدن صحیح موها، روایات متعددى از معصومین وارد شده از جمله امام صادق(ع) فرمود: “شانۀ سر، وبا را می‌برد و شانه زدن ریش، دندان‌ها را محکم می‌کند”. (وسائل الشیعه، ج۲، ص۱۲۴)
همچنین آن حضرت در حدیثی دیگر فرمود: “زیاد شانه زدن، بلغم را از بین می‌برد”. (کلینی، کافی، ج۶، ص۴۸۹)
امام صادق(ع) نیز درباره فواید شانه زدن موی سر فرموده‌اند:با ریزش موی خود خداحافظی کنید  “شانه‏، روزى را جلب و مو را زیبا و نیاز را برطرف … و بلغم‏ را قطع مى‏‌کند”.

ادمین:
Related Post