X

انتخاب شامپو مناسب مو

انتخاب شامپو مناسب مو

انتخاب نوع شامپو به عوامل متعددی بستگی دارد. ازجمله ، آیا فرد مبتلا به شوره ی سر است ؟ آیا از بیماری خاص کف سر رنج می برد ؟ به عنوان مثال؛ افرادی هستند که مبتلا به بیماری پسوریازیس کف سر هستند و کف سر آن ها پوسته های بسیار زیادی دارد.

اگر به برچسب شامپوها دقت کرده باشید، روی آن ها نوشته شده است: مخصوص موهای چرب، خشک، معمولی، موهای آسیب دیده یا رنگ شده. این ویژگی ها را بر اساس ترکیبی از سورفگمانت ها و مواد نرم کننده به دست می آورند. لذا بهتر است افراد در انتخاب شامپو حساسیت به خرج داده و شامپوی مناسب موی خود را تهیه فرمایند.

انتخاب شامپو مناسب مو

انواع شامپو برای موهای مختلف

نحوه شستن و شامپوی مخصوص موهای معمولی

به طور معمول، اگر موهای معمولی دارید توصیه ما به شما شستشوی یک روز در میان موهاست. اگر جنس موهای شما معمولی است، بهتر است یک روز در میان دوبار موهای خود را با شامپوی مخصوص خود بشویید. نوبت اول آلودگی ها را از موهایتان پاک میکند و نوبت دوم شستشو با شامپو اجازه می دهد شامپو به کف سر نیز برسد.

نحوه شستن و شامپوی مخصوص موهای چرب

از چنگ زدن کف سر حتی اگر موهایتان چرب است بپرهیزید. چنگ زدن کف سر باعث می شود غدد سباسه ی ( چربی ) کف سر ترشح بیشتری کنند و چربی سر را افزایش می دهند.

افرادی که جنس موهای آن ها چرب است، می توانند هر روز موهای خود را به آرامی شستشو دهند. این افراد بهتر است فقط یکبار در روز با شامپوی مخصوص موهای چرب موهای خود را شستشو دهند و احتیاج به شستشوی مجدد نیست.

نحوه شستن و شامپوی مخصوص موهای خشک

افرادی که جنس موهای آن ها خشک است، بهتر است هر دو روز یکبار با شامپوی مخصوص موهای خشک که حاوی نرم کننده نیز باشد موهای خود را شستشو دهند.

استفاده از نرم کننده برای همه افراد توصیه می شود، اما توجه داشته باشید که طوری نرم کننده را به موهای خود بمالید که فقط به ساقه موها مالیده شود و به ریشه مو یا کف سر نرسد. در واقع از چنگ زدن موقع شستشو با نرم کننده بپرهیزید.

انتخاب شامپو مناسب مو

شامپو برای جلوگیری از شوره سر

اگر از شوره ی سر رنج می برید، مصرف شامپوهای حاوی عوامل ضد قارچ مثل کتوکونازول، سلنیوم سولفاید، زینک پیریتیون یا کلیمبازول می توانند درمانگر شوره ی سرتان باشد.

اگر علاوه بر شوره سر دچارالتهاب یا خارش کف سر یا صورت هستید، مراجعه به متخصص پوست و مو مصرف داروهای موضعی یا خوراکی ضرورت می یابد.

برای افرادی که مبتلا به بیماری پسوریازیس کف سر هستند، گاه از شامپوهای حاوی تار(قطران) که ضد التهاب هستند، استفاده می شود. این شامپوها پوسته های ضخیم یر را تا حدی فوق العاده کنترل می کند.

چه شامپویی مصرف کنیم تا از ریزش موهایمان جلوگیری کند ؟

در پاسخ باید گفت هیچ شامپویی وجود ندارد که از ریزش موها جلوگیری کند. هرچند شامپوهای بسیار زیادی در بازار وجود دارد که تولید کننده آن ها مدعی هستند که ضد ریزش مو و حاوی عصاره های مختلف گیاهی مثل گزنه، اکلیل کوهی، فلفل ، نعناع و … یا داروهایی مثل ماینوکسیدیل یا کافئین هستند، اما تاثیر آن ها از لحاظ علمی ثابت نشده است.

این عوامل و داروها در جلوگیری یا کند کردن روند ریزش مو موثر هستند، اما کاربرد آن ها در شامپو که فقط چند دقیقه روی سر می نشیند نمی تواند چندان موثر باشد.

در برخورد با افرادی که دچار ریزش مو شده اند، ابتدا باید علت را تشخیص داد. بعضی مواقع ریزش مو به دلیل مسایل داخلی مثل کم خونی و فقر آهن یا مشکلات تیروئیدی است. همچنین وقتی موهای فردی به صورت سکه ای می ریزد (آلوپسی منطقه ای) به این معناست که به نوعی بیماری خود ایمنی دچار است که باید درمان شود.

در بیشتر موارد، ریزش مو جنبه ی ارثی – هورمونی دارد و فرد باید زیر نظر بهترین متخصص پوست و مو با محلول های موضعی یا داروهای خوراکی و حتی گاهی کاشت مو تحت درمان بگیرد.

به هر حال هر شامپویی که فرد احساس میکند با مصرف آن ریزش موی کمتری دارد همان شامپو برایش ایده آل خواهد بود.

فراموش نکنید تعدادی از موها در سر در حالت استراحت قرار دارند و شستشو با شامپو سبب ریزش آن ها خواهد شد. این موها که به اصطلاح موی تلوژن نامیده می شوند، شاید روزانه تا پنجاه تار بریزند که با شامپو و شانه کردن این تعداد بیشتر خواهد شد.

انتخاب شامپو مناسب مو

چگونه موهای خود را بدون شامپو بشوییم؟
شامپوها حاوی مواد شیمیایی هستند که به موها آسیب می‌رسانند. شما می‌توانید موهای خود را بدون شامپو و فقط با استفاده از نرم‌کننده بشویید.

ممکن است مدتی طول بکشد تا موهای‌تان به شست و شوی بدون شامپو عادت کند. شما باید موهای خود را خیس کرده و برای لطافت و زیبایی آن از نرم‌کننده استفاده کنید. اگر می‌خواهید پوست سرتان از شوره، روغن اضافی و سایر مواد آلوده پاک شود، با سرانگشتان خود به آهستگی پوست سر و موهای خود را بمالید.

حالا می‌توانید از یک نرم‌کننده و مرطوب کننده استفاده کنید و بگذارید ۲- ۵ دقیقه روی موهای‌تان بماند.

سپس موهای خود را با آب نسبتاً سرد بشویید تا بعد از خشک شدن کمتر وز کند و خشک و مجعد شود.

شما می‌توانید برای تمیزی بیشتر موهای خود از سرکه سیب، آب لیمو و یا جوش شیرین استفاده کنید. این مواد طبیعی موجب پاکیزگی و سالم ماندن موها می‌شوند.

انتخاب شامپو مناسب مو

آیا گل سر شور برای جلوگیری از ریزش مو مفید است ؟

اگر از انواع شامپوهایی که هر روزه تبلیغات زیادی از آن ها می شود بگذریم، توصیه های جالب آرایشگاه ها و متخصص بودن آن ها در زمینه پوست و مو جالب تر از همه جلوه می کند. در برخی از آرایشگاه های مردانه برای جلوگیری از ریزش مو و افرادی که از موخوره و کم پشتی موهای خود ناراضی هستند، استفاده از شامپو بچه و گل سر شور توصیه می شود.

انتخاب شامپو مناسب مو

Categories: مجله مو
ادمین:
Related Post