X

واریس صورت چیست دلایل و راههای درمان

واریس صورت چیست دلایل و راههای درمان

واریس نشانه ای شایع از نارسایی مزمن وریدی بوده که شیوع آن در جمعیت بالغ بر ۵ تا ۳۰ درصد تخمین زده شده است. بطور معمول رگ های واریس در پایین تنه (پاها و اطراف ناحیه تناسلی) ایجاد می شوند، با این حال برخی از افراد دچار واریس صورت می شوند.

 

به طور کلی زمانی که گردش خون در بدن ضعیف باشد، خون در سیاهرگ‌ها جمع شده و انباشتگی خون باعث کشیده و برجسته شدن سیاهرگ‌ها می‌شود. در نتیجه رگ‌ها از زیر سطح پوست دیده می‌شوند و عارضه ای بنام رگ‌های عنکبوتی و واریس بروز می‌یابد. رگ‌های عنکبوتی صورت غالباً کنار بینی و گاهی نیز در گونه‌ و چانه ایجاد می‌شود.

 

رگ های واریس صورت تا حدودی با رگ های واریس سایر قسمت های بدن متفاوت است، این عارضه اغلب زیر چشم و اطراف بینی ظاهر می شود و باوجود اینکه اصولا بی خطر است اما به زیبایی ظاهر افراد به ویژه بانوان صدمه می زند.

واریس صورت چیست دلایل و راههای درمان

چرا رگ های خونی پاره می شوند

ناهنجاری‌های مختلف، در رگ‌های خونی باعث پاره شدن این رگ های خونی می‌شود، و دلایل این ناهنجاری‌ها نیز مختلف است. گاهی، خون، که اکسیژن را از ریه‌ها به سایر بخش‌های بدن حمل می‌کند، با سرعتی بیش از حد معمول پمپاژ می‌شود، که باعث فشار آمدن به شریان‌های خونی می‌شود. این فشار باعث می‌شود خون با شدت به رگ‌های کوچکتر خونی که مویرگ‌ها و شریانچه‌ها نامیده می‌شوند وارد شود. عملکرد این رگ‌ها آن است که از طریق انتقال خون اکسیژن را به تمام بافت‌های بدن برساند.

گاهی جریان‌های خون مستقیما از شریان‌ها به رگ‌ها می‌روند بدون آنکه به مویرگ‌ها وارد شوند. این پدیده بدشکلی شریانی‌‌وریدی نامیده می‌شود، و باعث می‌شود رگ‌های نزدیک به پوست به رنگ قرمز تیره دیده شوند. این موضوع همچنین باعث پاره شدن رگ های خونی می‌شود، و به آن سندرم اسلر وبر راندو می‌گویند.

اگر مدتی طولانی شاهد این وضعیت بودید، می‌تواند سندرم اسلر وبر راندو باشد و به درمان و مراقبت پزشکی فوری نیاز دارد چون در صورتی که فشار بیش از اندازه شود می‌تواند باعث خونریزی شود. خونریزی بینی نشانه‌‌ی رایج دیگری از این ناراحتی است که می‌تواند بر مغز، کبد، ریه‌ها و سایر ارگان‌های بدن به شدت تاثیر بگذارد. این ناراحتی سه نوع دارد، و تمام آن‌ها شدید هستند. یکی بر کودکان اثر می‌گذارد و دو نوع دیگر بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما تمام آن‌ها حاد هستند و به مراقبت پزشکی نیاز دارند.

چه چیزی باعث بروز بیماری رگ های خونی صورت یا واریس می‌شود

اگر به دنبال علل به وجود آمدن رگ های خونی صورت یا واریس صورت ، دست‌ها، نزدیک گوش‌ها، بینی و سایر جاهای بدن هستید، در ادامه‌ی این نوشتار با ما همراه باشید تا علل اصلی که باعث گشاد شدن رگ‌ های خونی زیر پوست می‌شوند را برای‌تان توضیح بدهیم. همچنین بعضی از بیماری‌ها وجود دارند که می‌توانند باعث رگ های عنکبوتی صورت یا واریس صورت بشوند که تحت عنوان علل اصلی به آن‌ها اشاره می‌شود.

واریس صورت چیست دلایل و راههای درمان

علل رایج ابتلا به واریس صورت

– قرار گرفتن در معرض نور خورشید: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید می‌تواند باعث شود رگ های خونی تان ورم کنند و به طرز عجیبی تیره به نظر برسند. این کاملا موقتی است و به راحتی می‌توان آن را با درمان خانگی ساده معالجه کرد.

– بارداری: زنان باردار نیز ممکن است از این ناراحتی رنج ببرند چون در بدنشان تغییراتی رخ می‌دهد. این مشکل می‌تواند حتی مدتی بعد از بارداری هم ادامه پیدا کند.

– رگ‌ های واریسی: رگ‌ های عنکبوتی نیز ناراحتی است که در آن رگ‌ ها کمی دچار پیچ خوردگی می‌شوند که همین امر باعث افزایش فشار در آن‌ها می‌شود و باعث می‌شود تیره تر به نظر برسند.

– ژنتیک: همان طور که در مورد آن بحث کردیم، ژنتیک در به وجود آمدن این ناراحتی نقش مهمی دارد. سندرم اسلر وبر راندو یکی از نمونه‌های بسیار رایج آن است، که می‌تواند باعث به وجود آمدن رگ  های خونی صورت و واریس صورت شود.

– افزایش سن: افزایش سن عامل مهمی برای به وجود آمدن چنین تغییراتی در بدن است. هر گونه ناهنجاری در رگ های خونی صورت یا واریس صورت به خاطر افزایش سن می‌تواند به این سندرم منجر شود.

خال لکه شرابی: این یعنی خال مادرزادی. دو نوع خال مادرزادی وجود دارد، یکی رنگدانه‌ای است و دیگری قرمز است. لکه‌های مادرزادی قرمز از رگ های خونی قرمز تشکیل شده است و ممکن است باعث به وجود آمدن ظاهری مانند گشاد شدگی مویرگ ها می‌شود.

واریس صورت چیست دلایل و راههای درمان

واریس صورت چیست دلایل و راههای درمان" width="225" height="225" />

علل اصلی واریس صورت

آتاکسی-تلانژکتازی

یک بیماری ارثی در کودکان است. به این صورت که باعث عدم تعادل در راه رفتن و پیدایش رگ‌های خونی متورم می‌شود.

آکنه روزاسه

این بیماری باعث قرمز شدن پوست می‌شود، به خصوص در ناحیه‌ی صورت و می‌تواند به کورک، ورم کردن رگ های عنکبوتی  ، و لکه های قرمز پوستی منجر شود.

بیماری خال لکه شرابی

در این بیماری کودک یک لکه‌ی شرابی رنگ مادرزادی روی پوستش (معمولا صورت) دارد. این ناراحتی معمولا با سیستم عصبی ضعیف همراه است.

کوتیس مارموراتا

این بیماری ترکیبی از سه بیماری است و در هنگام تولد می‌توان متوجه آن شد. این بیماری به پوست مربوط می‌شود و شما متوجه لکه‌هایی روی پوست و همچنین رگ های خونی گشاده شده در سطح پوست در پنج سال اول عمر کودک خواهید شد.

گزرودرما پیگمنتوزوم

در این بیماری، کودکان در نواحی اطراف چشم‌شان به صورت ارثی پوستی حساس خواهند داشت. این ناحیه به پرتوهای فرابنفش حساسیت دارد و ممکن است به خاطر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید باعث ورم کردن رگ های عنکبوتی شود.

سندرم کلیپل ترنونه

این ناراحتی است که باعث جلوگیری از پیشرفت رشد کودک می‌شود. این بیماری بر رگ‌های خونی، بافت‌های نرم، و استخوان‌ها تاثیر می‌گذارد.

واریس صورت چیست دلایل و راههای درمان

سندرم بلوم

بچه ها این بیماری را به ارث می‌برند، که باعث عقب ماندگی شدید رشد و به وجود آمدن راش‌هایی بر روی پوست به خاطر قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌شود.

رگ های عنکبوتی (اسپایدر آنژیوم)

این بیماری باعث تجمع خون در رگ‌های سطح پوست می‌شود که نتیجتا موجب آن می‌شود که رگ های خون به صورت تار عنکبوت و به شکلی عجیب به نظر برسند.

سندرم اسلر وبر راندو

همان طور که پیشتر بحث شد، این بیماری به خاطر عملکرد نادرست رگ های عنکبوتی به وجود می‌آید و باعث می‌شود رگ های نزدیک به پوست به خاطر افزایش فشار به شکلی عجیب و به رنگ شاه بلوط تیره دیده شوند.

درمان واریس صورت :

 

مدیریت وزن (Weight management)

با رعایت رژیم غذایی مناسب و حفظ تناسب اندام خود به ویژه در سنین بالا می توانید از بروز واریس صورت پیشگیری و یا در صورت وجود راحتتر درمان کنید.

 

اسکلروتراپی(Sclerotherapy)

در این نوع درمان نوعی محلول شیمیایی در سیاهرگ‌های آسیب‌دیده تزریق می‌شود. در نتیجه سیاهرگ‌های درگیر بسته می‌شوند و خون داخل آنها به صورت خودکار به سمت سیاهرگ‌های مجاور هدایت می‌شود.

 

لیزر درمانی(laser therapy)

در لیزر درمانی از نور تقویت شده برای بستن عروق درگیر استفاده می‌شود. این نوع درمان معمولاً روی بیمارانی انجام می‌شود که رگ‌های عنکبوتی کوچک دارند. انرژی و لیزر انتخاب شده با احتیاط و دقت فراوان روی موضع مورد نظر تابانده می‌شود تا ظاهر عروق کوچک بهبود یابد.

واریس صورت چیست دلایل و راههای درمان

ریشه کن کردن با رادیوفرکانس(RadioFrequency Ablation)

رادیوفرکانسی(RFA) دیواره‌های سیاهرگ‌های واریسی را گرم و بافت عروق را تخریب می‌کند. سیاهرگ پس از این تخریب دیگر نمی‌تواند حامل خون باشد. لوله باریکی به نام سوند یا کاتتر با توجه به تصاویر سونوگرافی داخل سیاهرگ هدایت می‌شود. یک پروب نیز داخل سوند قرار داده می‌شود که انرژی رادیوفرکانسی را به موضع می‌رساند. سیاهرگ تا زمان فروپاشی دیواره و بستن و مهروموم شدن آن گرم می‌شود. خون پس از بسته شدن سیاهرگ به طور طبیعی به طرف یکی از سیاهرگ‌های سالم هدایت می‌شود.

اگر بتوانید متوجه هر یک از این ناهنجاری‌ها بشوید، مثلا مویرگ‌های پاره شده در صورت یا رگ های عنکبوتی برجسته در هر قسمتی از بدن، قطعا می‌خواهید بدانید که آیا از بیماری خاصی رنج می‌برید یا فقط یک مشکل کوچک است که می‌توانید آن را در خانه درمان کنید.

برای مطمئن شدن، می‌توانید درمان‌های خانگی زیر را انجام دهید و مدتی منتظر بمانید تا ببینید آیا پیشرفتی حاصل می‌شود یا نه. اگر پیشرفتی مشاهده کردید، پس حالتان خوب است. اما اگر پیشرفتی حاصل نشد، آن وقت باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید. ما همچنین یک سری از توصیه‌ها برای شما فراهم آورده‌ایم که به شما کمک می‌کند رگ‌های خونی بزرگ شده را پنهان کنید که همی امر ظاهر شما را پوشش خواهد داد به خصوص در ناحیه‌ی صورت.

واریس صورت چیست دلایل و راههای درمان

درمان های خانگی بیماری رگ های خونی صورت یا واریس صورت

درمان‌های زیر فقط برای مدتی کوتاه مشکل شما را حل می‌کنند چون این پدیده معمولا یا ارثی است یا بخشی از یک بیماری دیگر است، و فقط با برطرف شدن آن بیماری درمان می‌شود. اگر دیدید درمان‌های خانگی کارساز واقع نمی‌شوند، آن وقت یا به خاطر بیماری است که از وجود آن خبر ندارید، یا ارثی است. در ادامه فهرستی از درمان‌های خانگی امتحان شده برای درمان، تسکین، و پنهان کردن رگ های عنکبوتی صورت یا واریس صورت به شما ارائه می‌شود:

۱. روغن آرنیکا

واریس صورت چیست دلایل و راههای درمان" width="201" height="249" />

روغن آرنیکا روغن معطر بسیار مفیدی است که از آرنیکا گرفته می‌شود، که یک گیاه دارویی سالپای است که از خانواده‌ی آفتابگردان‌ها است. این گیاه معمولا در نواحی سردتر مانند آمریکای شمالی، نواحی قطبی، و بعضی از قسمت‌های اوراسیا رشد می‌کند. این روغن اگر به مقدار زیاد مصرف شود سمی است، بنابراین، باید هنگام استفاده جانب احتیاط را رعایت کنید. بعضی از افراد به این گیاه آلرژی دارند، بنابراین باید قبل از استفاده‌ی آن بر روی پوست‌تان باید با متخصص پوست مشورت کنید. اگر به هر حال آن را استفاده کردید،، و باعث حساسیت پوست‌تان شد، باید به سراغ درمان خانگی دیگری بروید.

روغن آرنیکا برای درمان درد عضلات، کبودی‌ها، نیش حشرات، تاول، جای جوش و غیره استفاده می‌شود. همچنین در بعضی از داروهای استفاده شده برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. یکی دو مورد سندرم سوئیت وجود داشته است که به خاطر استعمال مداوم این روغن بر روی پوست افرادی که به آن آلرژی دارند به وجود آمده‌اند، پس اگر از این درمان به صورت مداوم استفاده می‌کنید باید مراقب باشید.

واریس صورت چیست دلایل و راههای درمان

۲. کمپرس سرد

کمپرس سرد درمانی برای اکثر مشکلات پوستی است که می‌توان آن را در خانه انجام داد. این درمان یک راه واقعا عالی برای کاهش التهاب ناشی از راش، نیش حشرات، یا هر دلیل دیگری است. همچنین به عنوان یک منقبض کننده‌ی رگ های خونی صورت یا واریس صورت و کاهش درد عضلات شناخته می‌شود. کمپرس سرد جریان خون را در ناحیه‌ی استفاده شده کاهش می‌دهد. این امر جریان خون اضافی را در رگ‌ها محدود می‌کند، و باعث می‌شود آن‌ها نازک‌تر و معمولی به نظر برسند، یعنی همان جوری که باید باشند.

روش استفاده

شما می‌توانید کمپرس سرد را به شیوه‌های بسیار مختلفی روی ناحیه‌ی آسیب دیده استفاده کنید، مثلا یک بسته‌ی یخ، یک قاشق سرد، یک کیسه سبزیجات یا گوشت یخ زده، و غیره. حتما مواظب باشید که اقلام یخ زده و پوست‌تان با هم تماس مستقیم نداشته باشند، همیشه آن‌ها را قبل از قرار دادن روی پوست داخل یک پارچه بپیچید، در غیر این صورت، ممکن است باعث آسیب به پوست و بافت زیر آن شود. شما می‌توانید از این روش چند بار در روز اما برای یک دوره‌ی زمانی کوتاه استفاده کنید. بیشترین زمان برای سرما درمانی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه  در هر بار است و نه بیشتر. این درمان را می‌توان برای درمان مویرگ‌های ترکیده بر روی صورت و سایر قسمت‌های بدن، راش‌ها، درد عضلات، کوفتگی‌ها، و غیره … استفاده کرد.

واریس صورت چیست دلایل و راههای درمان

۳. آلوئه ورا

آلوئه ورا به عنوان یک درمان کننده‌ی عالی زخم‌ها شناخته می‌شود. این گیاه شبیه کاکتوس به نظر می‌رسد و به رنگ سبز روشن است. این گیاه به خانواده‌ی سوسنیان تعلق دارد و در آب و هوای گرمسیری رشد می‌کند. به راحتی می‌توانید این گیاه را در آمریکای جنوبی، آفریقا، و جنوب آسیا پرورش دهید. حالا در عرصه‌ی درمان گیاهی به نامی جدید تبدیل شده است. به همین خاطر است که در فهرست ما هم جای گرفته است. ژل به دست آمده از آلوئه ورا، که با عنوان لیزاب نیز شناخته می‌شود، حاوی خواص ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد قارچی، و محرک سلولی است. فعالیت تحریک سلولی چیزی است که آن را به درمان خانگی بی نظیری برای درمان گشاد شدگی مویرگ‌ها تبدیل می‌کند.

روش استفاده

برای استفاده از آلوئه ورا، می‌توانید برگ آن را از یک طرف باز کنید و ژل را از آن خارج کنید. قبل از استفاده‌ی موضعی این ژل ناحیه‌ی مربوطه را خوب بشویید. ژل را به مدت یک دقیقه روی محل مربوطه بمالید تا اینکه به طور کامل جذب پوست‌تان بشود. ژل را با یک صابون ملایم از روی پوست‌تان بشویید و پوست‌تان را خیلی آرام خشک کنید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید تا شاهد نتایج آن باشید. حتما یادتان باشد که آن را به صورت داخلی یا بر روی بریدگی‌ها یا زخم‌های باز استفاده نکنید. برای بچه‌ها، ژل آلوئه ورا را فقط باید بعد از مشورت با پزشک استفاده کرد.

واریس صورت چیست دلایل و راههای درمان

Categories: مجله پوست
ادمین:
Related Post