X

بایدها و نبایدهای پس از جراحی پیوند مو

بایدها و نبایدهای پس از جراحی پیوند مو

 

 

بایدها
پس از جراحی باید فرد دیگری شما را به خانه برساند. آرام‌بخشی که برای تسکین درد در مدت جراحی به شما تزریق می‌شود، تا مدتی پس از جراحی تأثیر خود را از دست نمی‌دهد. بنابراین رانندگی کردن در این حالت توصیه نمی‌شود زیرا هم برای خودتان و هم دیگران خطرناک است.
همه دستورالعمل‌هایی را که جراح برای مراقبت‌های پس از کاشت مو توصیه می‌کند به خاطر بسپارید. درست است که برای همه پیوندهای مو یک راهنمای عمومی وجود دارد اما بهتر است دستورالعمل‌های جراح خودتان را اجرا کنید زیرا او دستورالعمل‌هایی را که مناسب شرایط شماست ارائه می‌کند.
شماره تماس کلینیک را در موبایلتان ذخیره کنید و به یخچال بچسبانید تا در صورت بروز عوارض جانبی یا موارد اورژانسی خودتان یا خانواده‌تان بتوانید به‌سرعت با جراح تماس بگیرید.

بایدها و نبایدهای پس از جراحی پیوند مو

پوست سرتان را مخصوصاً در اولین روز خشک نگه دارید تا پوست بهبود یابد.
در دوره بهبودی، نواحی اطراف پوست سر را تمیز نگه دارید. احتمالاً در ناحیه گرافت بی‌حسی و درد احساس می‌کنید اما نباید چیزی که جراح تأیید نکرده روی سرتان بمالید زیرا ممکن است عوارض جانبی منفی داشته باشد.
از زخمتان خوب مراقبت کنید. پیوند مو هم مانند هر جراحی دیگر با زخم و خارش همراه خواهد بود. می‌توانید برای پیشگیری از عفونت و کاهش تحریک و تورم از آنتی بیوتیک موضعی تجویزی جراح استفاده کنید. برای استفاده از هر داروی دیگری با جراح مشورت کنید.
اگر درد دارید، ٣ تا ۴ ساعت پس از جراحی می‌توانید مسکن مصرف کنید. پس‌ازاین مدت، اثر داروی بی‌حسی از بین می‌رود و کمی درد و تورم احساس خواهید کرد.
اولین شب پس از جراحی در وضعیت نیمه عمودی بخوابید و برای بالا نگه‌داشتن سرتان از دو بالش یا بیشتر استفاده کنید. دو شب آینده هم همین کار را تکرار کنید. این کار از تورم زیاد سر جلوگیری می‌کند. در صورت امکان برای بالا نگه‌داشتن سرتان روی صندلی نیمه تختخواب‌شو بخوابید. اگر گرافت‌ها در تاج فوقانی پیوند زده شده‌اند یا رخم سرتان نواری است باید دوشب اول پس از جراحی را به پهلو بخوابید تا رشد مو دچار اختلال نشود یا گرافت‌ها در اثر مالیده شدن به بالش نریزند.
از محل کارتان مرخصی بگیرید تا بتوانید به‌اندازه کافی استراحت کنید و کبودی‌های رستنگاه مو بهبود یابند.

بایدها و نبایدهای پس از جراحی پیوند مو

دو روز پس از جراحی به کلینیک مراجعه کنید تا باندها را باز کنند و موهایتان را بشویند.
یک روز پس از شستشوی موها در کلینیک برای از بین بردن پوست مرده و تمیز کردن دلمه‌های اطراف گرافت‌ها، موهایتان را با شامپو بشویید. تمیز کردن دلمه‌ها از آسیب دیدن فولیکول‌ها و توقف رشد مو جلوگیری می‌کند.
از جراح بپرسید که چه شامپویی برایتان بهتر است. روز بعد، از این شامپو برای شستن ناحیه اهداکننده و گرافت ها استفاده کنید.
چند روز پس از جراحی به‌جای اینکه سرتان را مستقیماً زیر دوش ببرید، موهایتان را با دست بشویید. حدود ۴ روز پس آر جراحی می‌توانید زیر دوش کم‌فشار بروید. این کار به کنده شدن دلمه‌ها کمک می‌کند، روند بهبودی را سرعت می‌بخشد و علائم جراحی را کاهش می‌دهد.
در هفته اول جهت کاهش خونریزی یا تورم از کیسه یخ استفاده کنید. اما نباید کیسه یخ را مستقیماً روی گرافت‌ها بگذارید. آن را روی پیشانی یا پشت سر بگذارید.
نبایدها
بلافاصله پس از جراحی و چند روز پس‌ازآن، مخصوصاً اگر یرتان هنوز متورم است در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید. اگر مجبورید در طول روز خارج از خانه باشید از کلاه استفاده کنید.

بایدها و نبایدهای پس از جراحی پیوند مو

پوست سرتان را لمس یا دست‌کاری نکنید. کمی خارش و درد طیعی است و دست‌کاری و مالیدن سر موجب ریختن گرافت‌ها قبل از رشد می‌شود.
تا پنج روز پس از جراحی، الکل مصرف نکنید زیرا در جریان خود به پوست سر اختلال ایجاد می‌کند.
تا یک ماه پس از جراحی سیگار نکشید زیرا در جریان خود به فولیکول‌های مو اختلال ایجاد می‌کند. جریان خون برای رشد مو حیاتی است پس بهتر است به کلی مصرف سیگار را کنار بگذارید. برای اینکه اذیت نشوید، چند ماه قبل از پیوند مو روزانه مصرف سیگارتان را کم کنید.
تا یک هفته پس از جراحی ورزش نکنید. ١۰ روز پس از جراحی می‌توانید ورزش‌های بسیار کم تحرک انجام دهید. تا یک ماه بعد از جراحی نباید ورزش‌هایی که تماس بدنی دارند مانند بسکتبال انجام دهید.
فعالیت‌هایی که موجب تعریق زیاد می‌شوند انجام ندهید. تعریق، احتمال عفونت را به شدت بالا می‌برد. پس بهتر است تا یک ماه بعد به سونا یا حمام بخار هم نروید.
در هفته اول، خم نشوید و با شدت فین نکنید.
درنهایت، هر جراحی دستورالعمل‌های مراقبت‌های پس از جراحی مخصوص به خود را دارد و بهتر است دقیقاً همان‌ها را رعایت کنید. به علاوه، مدت بهبودی کامل درنهایت به خود بیمار بستگی دارد پس کاملاً استراحت کنید تا روند بهبودی به طور کامل طی شود. به یاد داشته باشید که حدود ٣ تا ۴ ماه طول می‌کشد تا موها رشد کنند اما در برخی موارد باید تا ۶ ماه هم صبر کنید. پس بهتر است به‌جای اینکه بی‌صبرانه منتظر رشد موهایتان باشید، با کار کردن سر خود را گرم کرده یا تفریحی برای خودتان دست و پا کنید. وقتی موها آماده رشد شدند می‌توانید با اعتمادبه‌نفس کامل به زندگی ادامه دهید.

بایدها و نبایدهای پس از جراحی پیوند مو

Categories: رشد مو
ادمین:
Related Post